۱۳۹۵/۰۳/۲۲

تهیه رزومه و کاورلتر - بخش سوم


این مطلب در ادامه  تهیه رزومه و کاور لتر - بخش دوم  میباشد.

اهمیت رزومه تا چه حد است؟

وقتی زمان جستجو برای شغل جدید فرا می رسد، رزومه مهمترین خط ارتباطی بین شما و شغل احتمالی آینده تان است. اما وقتی به مصاحبه رفتید و این جمله را شنیدید که شما استخدام شدید
رزومه تبدیل به سندی بی ارزش می شود تا وقتی که بخواهید چالش جدیدی را شروع کنید و لازم شود رزومه تان را طراحی مجدد و دوباره مراحل یافتن شغل را طی کنید.

در آمارگیری جدیدی که در یک کالج انجام شد، بیشتر از 90 درصد دانشجویان ایده ای در مورد چگونه نوشتن رزومه خوب نداشتند و 95 درصد اصلا نمی دانستند که باید دستاوردها و پیشرفت ها را در رزومه آورد. در شرایط اقتصادی فعلی لازمست که رزومه هم شکل و ساختار مناسبی داشته باشد و هم خوانا و خوشایند در چشم خواننده جلوه کند. برای هر شغلی که فرم پر می کنید، امکان دارد که 100،200و گاهی 300 نفر دیگر هم با توانایی هایی مشابه شما متقاضی همین شغل باشند.

با وجود اینهمه متقاضی جای تعجب نیست که صاحب رزومه نامناسب به مصاحبه دعوت نشودبا تجربه ای که دارم معتقدم دلیل اصلی پذیرفته نشدن افراد ربطی به داشتن یا نداشتن مهارت و سابقه ندارد بلکه در بیشتر اوقات رزومه شان آنقدر خوب نوشته نشده که به مصاحبه دعوت شوند. نباید اجازه دهید که چنین اتفاقی برای شما بیفتد. اگر نوشتن رزومه شما را دچار اضطراب می کند بهتر است از یک رزومه نویس حرفه ای آشنا به استادنداردهای کانادایی کمک بگیرید کاری که این روزها خیلی از متقاضیان انجام می دهند. در کانادا سازمانی های غیر انتفاعی این خدمات را به صورت رایکان اراده میدهند. یادتان باشد رزومه مهمترین ابزاریست که شما برای به دست آوردن شغل در اختیار دارید این اشخاص عموما با بازار کار کانادا آشنایی دارند و به صورت حرفه ای آموزش دیده اند و  می دانند که چطور توانایی های شما را برجسته کند و آنها را به تصویر بکشد. در دنیای رقابتی امروز باید یک قدم از رقبا جلوتر باشید و این کارشناسان حرفه ای به شما کمک می کند تا رزومه تان به بهترین تبدیل شود.

 رزومه حرفه ای چه اطلاعاتی از شما به خواننده می دهد؟

احتمالا شنیده اید که می گویند تصویر از کلام گویاتر است. معانی که در یک تصویر هست به راحتی می تواند ماجرایی به اندازه یک متن طولانی بیان کند و دقیقا در مورد رزومه هم همینطور است. رزومه به خواننده اش این اطلاعات را می دهد که صاحب رزومه چه تیپ شخصیتی دارد و چگونه کارمندی خواهد شد.

به تازگی کارگزار گزینش کارمند برای شرکتی بودم و از من خواسته بودند تا فهرست کوچک پنج نفره ای از افراد مناسب برای شغل مسئول منابع انسانی پیدا کنم. این شغل برای ورود به یک بانک سرمایه گذاری خوشنام بود و با اینکه شرایط مختلفی از جمله تحصیلات در حد لیسانس برای افراد متقاضی داشت ولی مهمترین جنبه، مناسب بودن فرد برای شرکت بود. با انتشار اگهی استخدام در یکی از سایت های آنلاین کاریابی جستجوی افراد مناسب را آغاز کردیم. ظرف سه ساعت بیشتر از 150 رزومه دریافت کردیم و در انتهای روز 400 رزومه دیگر اضافه شده بود. شرکت تماس گرفت و می خواست بداند که ظرف چند روز می تواند افراد مورد نظر را ببیند و بنابراین ما تصمیم گرفتیم که آگهی را از روی سایت برداریم تا به کار مرتب کردن و بررسی رزومه ها بپردازیم و پنج متقاضی برتر را پیدا کنیم.

چگونه در رقابت دوام بیاوریم؟

واقعا روی تاثیر اولیه حساب کنید. تخمین زده شده که مدیر یا کارگزار استخدام برای هر رزومه بیشتر از 15 تا 30 ثانیه وقت نمی گذارد و در این مدت کوتاه تصمیم می گیرد که رزومه را کامل بخواند یا حذف کند. متاسفانه کلید طلایی هم برای تضمین دوام آوردن رزومه در این مرحله وجود ندارد. ولی عوامل دخیل زیادی در حذف رزومه وجود دارد. تجربه به من می گوید که اولین چیزی که در رزومه جستجو می شود حرفه ای نوشته شدن آن است

اشتباهات املایی و دستوری

یک گناه نابخشودنی داشتن غلط دیکته ای در متن رزومه است. اشتباهات دستوری و املایی موج منفی ارسال می کنند که مثلا این فرد بی دقت است، نسبت به کارش تعصب ندارد و آدم حرفه ای نیست. خود من در صورت مشاهده اینگونه اشتباهات رزومه را حذف می کنم.

طرح بندی و نحوه ارائه 

حقیقت مسلم اینست که اگر مدیری روی میزش دو رزومه داشته باشد خود به خود به سمت رزومه ای کشش پیدا می کند که حرفه ای ارائه شده و خواندنش راحت تر است؛ پس برداشت اولیه تاثیر گذارست. در چنین حالتی اگر دو متقاضی مهارت ها و تجربیات یکسانی داشته باشند به راحتی حدس می زنید که کدام رزومه انتخاب می شود. هنگام نوشتن این نکته را در خاطر داشته باشید که رزومه معرف خود شماست. این دو سه صفحه کاغذ همه داراییتان برای اثبات اینست که شما تنها شخص مناسب این شغل هستید. پس تصویری کاملا حرفه ای از خودتان نشان دهید و مطمئن باشید یک پله بالاتر از سایر رقبا ایستاده اید. شاید علاقمند باشید برای فرمت رزومه خود از سایت رایگان  کمک بگیرید. 

 لباسی که برازنده همه باشد وجود ندارد

کسی که به دنبال شغل است از نکات مطرح شده استفاده های زیادی می کند. حتی اگر از الگوهای آماده و تخصصی هم استفاده کند باز هم این نکته ها به کمک او می آیند تا برای مواردی که در رزومه می آید ایده و نظری داشته باشد. شرکت های آنلاینی هستند که برای آماده کردن رزومه الگوهای از پیش تنظیم شده ای دارند. هنگام استفاده از این الگوها مراقب باشید چون شکل ظاهری رزومه، نحوه ارائه و طرح بندی آن در طول سالها تغییرات زیادی کرده است. در دنیای رقابتی که مدیر استخدام برای هر آگهی شغلی 200 تا 300 رزومه دریافت می کند، مسئله مهم درخشیدن
2 رزومه شما میان بقیه است. وقتی از الگوی آماده آنلاینی استفاده کنید که با یک جستجوی ساده در گوگل قابل دستیابی است، شاید الگوی قدیمی و منسوخی باشد که به ضرر شما کار کند. فکر می کنید که این الگوهای رایگان در دسترس واقعا خوب و مفیدند؟ نوشتن رزومه بی نقص برای هر شخص متفاوت است و هر رزومه باید ویژه همان فرد نوشته شود. موقع صحبت از رزومه عالی بی نقص باید گفت لباسی که برازنده همه باشد، وجود ندارد.

اگر اعتماد به نفس لازم برای نوشتن رزومه تان را دارید، نکته هایی که در ادامه می آیند به شما در تهیه چند صفحه باکیفیت و حرفه ای کمک می کند و با ارائه آن به کارفرما نشان می دهید که دنیای کسب و کار را می شناسید و چنین رزومه ای درخواست کار شما را در راس سایر درخواست ها قرار می دهد.

معمولا فعالیت ها را به ترتیب زمانی در رزومه وارد می کنند و فهرست با شغل فعلی یا آخرین شغل شروع می شود. از نقطه گذاری (بالت) برای مشخص کردن وظایف استفاده کنید. اطلاعات شخصی مثل تاریخ تولد، سن، قد، وزن و موارد غیرمرتبط را اصلا وارد نکنید. خلاصه ای از شایستگی هایتان که قدرت شما را نشان می دهد و چشم ها را به سوی خود جلب می کند، در قسمت بالای رزومه بیاورید. این قسمت باید مختصر باشد و بتواند اهداف مشخص و
مخصوص شما را برای همین موقعیت شغلی نشان بدهد. از همه مهمتر رزومه باید حاوی دستاوردها باشد. تفاوت بین رزومه برنده و رزومه ای که حذف می شود در لحاظ کردن دستاوردها در آنست و این بهترین راه مقابله با سایر رقباست. شما باید از طریق رزومه به مدیر استخدام ثابت کنید که دقیقا همان کسی هستید که او دنبالش می گردد. تنها اشاره کردن به وظایف و مسئولیت های قبلی رزومه را متمایز نمی کند. تنها راه برنده شدن دستاوردهای به درد بخوری است که باید به صورتی که جلب توجه کند در رزومه آورده شود.

ممکنست ورود به دنیای کسب و کار و اقتصاد در این روزها دشوار باشد ولی اگر رزومه ای حرفه ای داشته باشید که ساختار و شکل مناسبی داشته باشد و ارزش هایتان را به خوبی نمایش بدهد، می تواند شما را به سوی کارفرمای آینده تان و به مسیر موفقیت بکشاند.

 چرا به جویندگان شغل به رزومه حرفه ای نیاز دارند ؟

در جامعه امروزی که به دست آوردن یا به عبارتی شکارکردن شغل سخت تر و سخت تر شده و نرخ بیکاری بالا رفته است، دلایل زیادی وجود دارد که چرا متقاضیان مشاغل به مراکز مخصوص نوشتن رزومه مراجعه می کنند تا فرصت بیشتری برای موفق شدن به خود بدهندبا رشد اینترنت و امکان دستیابی به متخصصین در همه رشته ها، پیدا کردن یک همکار خبره از همیشه آسان تر شده است. امروزه افراد به جای اینکه تلاش کنند تا خودشان در زمینه های مختلف
مهارت کسب کنند، بیشتر مایلند تا کار را به افراد حرفه ای بسپارند و مطمئن شوند که مسئله شان همان بار اول حل می شود. وقتی آبگرمکن منزلتان ناگهان از کار بیفتد، به لوله کش زنگ می زنید با اینکه احتمال می دهید خودتان هم می توانید آن را درست کنید. در عین حال می توانید به اینترنت مراجعه کنید تا در مورد چگونگی تعمیر آبگرمکن تحقیق کنید. حتی می توانید چند دلاری خرج کنید تا راهنمای گام به گام تعمیرات آبگرمکن برایتان ارسال شود. من یکبار همه این راهها را امتحان کردم و در نهایت دوبرابر هزینه تعمیر خرج شد. از آنجاییکه بیشتر مردم مهارت های کافی برای
تعمیر آبگرمکن را ندارند، در نهایت با آدم حرفه ای تماس می گیرند تا کار را برایشان تمام کند.

نویسنده حرفه ای رزومه چه کاری برای من انجام می دهد؟

سخت ترین جنبه نوشتن رزومه اینست که بدانیم واقعا چه چیزهایی مربوط به رزومه هستند و باید در آن آورده شوند و چه نوع اطلاعاتی رزومه را چشمگیر می کند. در آخرین تجربه ام به عنوان مسئول استخدام با متقاضیانی مواجه شدم که بیشتر از 50 درصدشان برای شغل های مختلف رزومه یکسانی ارسال می کردند و تجربه های مشابهی را در آن می نوشتند. سوال اینست که متقاضی چه بکند تا رزومه اش برجسته و عالی شود و این کاریست که رزومه نویس حرفه ای انجام می دهد. این افراد می دانند که چی ملزوماتی باید در رزومه لحاظ شوند و چگونه می توان این اطلاعات را به
بهترین شکل ممکن ارائه کرد. اگر نتوانید اطلاعات مناسب را به مدیر استخدام نشان دهید دیگر مهم نیست که تحصیلات، مهارت ها و تجربیات شما در چه حدی است و شانس اندکی برای پیدا کردن شغل خواهید داشت.

فرق بین رزومه خوب و بد چیست؟

تفاوت بین این دو اساسی است. تهیه رزومه کاری نیست که با 20 دقیقه نشستن پشت میز، تایپ کردن اسم بالای صفحه و سپس اضافه نمودن سوابق کاری تمام شود تا بعد از آن انتظار داشته باشید برای مصاحبه دعوت شوید. چنین روشی عملی نیست. رزومه خوب نه تنها باید صد در صد شغل آگهی شده را هدف بگیرد بلکه باید بازار کار خاص آن شغل را نیز در نظر داشته باشد. رزومه برای حسابداری با معدنکاری کاملا متفاوت است و باید هریک مناسب همان حرفه نوشته شود. از همه مهمتر پررنگ کردن دستاوردهاست که قانون شماره یک است. در رزومه های معمولی و متوسط تاکید بر وظایف و مسئولیت های روزانه خواهد بود. فرض بر اینست که هر متقاضی در مشاغل قبلی خود چنین کارهایی را انجام داده است. هرچند اینگونه وظایف اهمیت دارند و باید در رزومه آورده شوند ولی تبدیل آنها به دستاوردهاست که باعث می شود رزومه شما در دنیای رقابتی مقاومت کند. این کاریست که رزومه نویس حرفه ای برای شما انجام می دهد.


مطالب مرتبط:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر