![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgJFv-_h_LewglZjklgZWn_xonPTHeC2cuYAinwOnCwmqwPpiCAR-9KvxruZLo6H6z632jYP5nY3Y__E7rtHIUa97AqJtR5_Cu-SEwa6KrmUmMamCJEN_LlSNi1se6Z7l7FbzlF1hsfi3gQ/s1600/resume.jpg)
این مطلب در ادامه تهیه رزومه و کاور لتر - بخش اول میباشد.
فکر می کنید که توقعات و توانایی های واقعی تان متناسب با مشاغلی که برایشان درخواست می دهید هست؟ خیلی وقت ها افراد وقت خود را با اقدام کردن برای مشاغلی که مناسب آنها نیست تلف می کنند. چند وقت پیش درباره رزومه جوانی کار می کردم که دوسال سابقه کار در بازار داشت ولی تجربه کار مدیریتی نداشت. این جوان با مهارت ها و تجربه ای که داشت برای کسی در بازار خرید و فروش کار می کرد. او به مدت یک ماه برای مشاغل مدیریتی درخواست کار فرستاده بود که درآمدشان دو برابر درآمد فعلی اش بود ولی حتی برای یک مصاحبه کاری هم دعوت نشده بود.
یادتان باشد همانقدر که انتخاب هدف بزرگ و درست مهم است، به همان اندازه هم باید در مورد مهارت ها و تجربه هایی که دارید واقع بین باشید. چنانچه شایستگی های لازم را دارید، آیا این احتمال می رود که رزومه مانع به دست آوردن شغل مطلوب شما باشد؟
ممکنست مهارت، تجربه و دستاوردهای حرفه ای بسیار خوبی داشته باشید و فردی
کاملا مناسب برای شغلی باشید ولی به مصاحبه آن شغل دعوت نشوید، دلیل آن چیست؟
برداشت اولیه در مورد شما زمانی شکل می گیرد که مدیر استخدام شرکت رزومه شما را نگاه می کند، در لحظات اول آنچه می بیند و آنچه می خواند بسیار تاثیرگذار است. با شخصی کار می کردم که به تازگی از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شده بود و برای پیداکردن شغل مناسب به مشکل خورده بود. در دوره تحصیلیاش شاگرد ممتاز بود و حالا یک فارغ التحصیل تازه نفس بود که می خواست در یکی از شرکت های بزرگ حقوقی مشغول کار شود. مشاغلی که برایشان درخواست کار فرستاده بود کاملا مناسب شرایط او بود. رزومه اش را به همه شرکت های حقوقی شهرش فرستاده بود ولی یک بار هم به مصاحبه دعوت نشده بود، حتی شرکت های کوچک هم شانسی به او نداده بودند. وقتی به رزومه اش نگاهی انداختم متوجه نکته ای شدم. هر آنچه که مربوط به تحصیلات دانشگاهی و فعالیت های دوران دانشکده این جوان بود در صفحه سوم رزومه قرار داشت و در دو صفحه اول درمورد کارهای نیمه وقت دوران دبیرستان و دانشکده توضیح داده شده بود. به این ترتیب مهم ترین بخش رزومه یعنی تحصیلات او اصلا دیده و خوانده نمی شد و وقتی مدیر استخدام صفحه اول را می خواند رزومه را حذف می کرد.
برداشت اولیه در مورد شما زمانی شکل می گیرد که مدیر استخدام شرکت رزومه شما را نگاه می کند، در لحظات اول آنچه می بیند و آنچه می خواند بسیار تاثیرگذار است. با شخصی کار می کردم که به تازگی از دانشکده حقوق فارغ التحصیل شده بود و برای پیداکردن شغل مناسب به مشکل خورده بود. در دوره تحصیلیاش شاگرد ممتاز بود و حالا یک فارغ التحصیل تازه نفس بود که می خواست در یکی از شرکت های بزرگ حقوقی مشغول کار شود. مشاغلی که برایشان درخواست کار فرستاده بود کاملا مناسب شرایط او بود. رزومه اش را به همه شرکت های حقوقی شهرش فرستاده بود ولی یک بار هم به مصاحبه دعوت نشده بود، حتی شرکت های کوچک هم شانسی به او نداده بودند. وقتی به رزومه اش نگاهی انداختم متوجه نکته ای شدم. هر آنچه که مربوط به تحصیلات دانشگاهی و فعالیت های دوران دانشکده این جوان بود در صفحه سوم رزومه قرار داشت و در دو صفحه اول درمورد کارهای نیمه وقت دوران دبیرستان و دانشکده توضیح داده شده بود. به این ترتیب مهم ترین بخش رزومه یعنی تحصیلات او اصلا دیده و خوانده نمی شد و وقتی مدیر استخدام صفحه اول را می خواند رزومه را حذف می کرد.
در شرایط امروزی به نظر می آید که هر متقاضی حدود 15 تا 20 ثانیه فرصت
دارد تا توجه خواننده رزومه را جلب کند. اگر مطالب مهم را در صفحه پشت قرار دهید، توجه
خواننده را به بخش های کاملا نامرتبط با شغل موردنظر معطوف کرده اید.
سوالهایی از یک رزومه نویس حرفه ای در مورد چگونگی نوشتن رزومه
۱- مسئول منابع انسانی و کارفرما از رزومه چه می خواهند؟
۱- مسئول منابع انسانی و کارفرما از رزومه چه می خواهند؟
فرقی ندارد که شما دانشجو باشید یا فارغ التحصیل یا یک مدیر اجرایی، قسمت
های مهم رزومه برای همه یکسان است. کارفرما و مسئول استخدام در رزومه به دنبال دستاوردها
و ارزش افزوده ای که شما به شرکت او می برید می گردد. بسیاری از مواقع متقاضی کار، روی
وظایف و مسئولیت هایش تاکید زیادی می کند. هرچند این موارد هم اهمیت دارد اما باعث نمی
شود تا متقاضی در سطح بالاتری از سایر رقبایش قرار بگیرد. مهمترین بخش رزومه شفاف کردن دستاوردها
با ارائه نمونه است.
۲-می توانید با ذکر مثال بگویید که چرا برخی رزومه ها فقط خط اولشان خوانده
می شود و کنار گذاشته می شوند؟
این امر دلیل واضحی ندارد ولی عوامل مختلفی در آن دخیل هستند و این عوامل
می توانند منجر به زدن دکمه حذف از سوی مدیر استخدام شوند. متقاضیان باید توجه داشته باشند
که به طور بالقوه هر شغلی می تواند 100یا 200 یا 300 خواهان داشته باشد. در مورد شخص متقاضی
این رزومه است که اولین تاثیر را بر مدیر استخدام می گذارد. استفاده از فونت های فانتزی،
جمله های طولانی، اشتباهات املایی و دستوری، برخی از دلایل حذف رزومه هاست و گاهی مدیر
استخدام نیازی به خواندن بقیه رزومه نمی بیند.
۳-چطور می شود کاری کرد که رزومه برجسته و عالی شود؟
کلید اصلی نوشتن رزومه به شکلی حرفه ای است. یادتان باشد که هدف رزومه
دعوت شدن به مصاحبه است، نه آویخته شدن به دیوار به عنوان اثر هنری. اگر در یک فرصت شغلی در مورد توانایی های مدیریتی سوال شده در رزومه در مورد روش هایی که در نقش مدیر به کار برده اید صحبت کنید و نگذارید که خواننده رزومه درباره توانایی های شما مجبور به
حدس و گمان شود.
۴-ممکنست نکته ای را ذکر کنید که رزومه را به سمت مصاحبه سوق می دهد؟
رزومه ای که بر اساس دستاوردها و پیشرفت های کاری نوشته شده باشد.
۵-با توجه به تجربیات شما، چه اشتباهاتی بیشتر در رزومه ها دیده می شود؟
پنج اشتباه عمده ای که معمولا هرروز در رزومه های مختلف می بینم عبارتند
از :
- استفاده از مخفف نویسی های معمول در پیامک ها
- ذکر نکردن یا برجسته نکردن دستاوردها
- ذکر نکردن تاریخ ها
- نوشتن اطلاعات نا مرتبط و زیاده گویی
- داشتن اشتباهات املایی
۶-نظرتان در مورد اضافه کردن بخش اهداف حرفه ای (career objective) چیست؟
چیزهایی مثل خلاصه سوابق کاری یا اهداف حرفه ای وقتی که خوب نوشته شوند
به ارزش رزومه شما می افزایند. اما اگر آنها را بد بنویسید یا خیلی کلی و معمولی باشند،
اثر منفی دارند. از نظر من بد نیست که این موارد به منظور معرفی متقاضی نوشته شوند. در هر صورت باز
هم مهم اینست که اطلاعاتی در مورد ارزش فعالیت های سابق شما در آن لحاظ شود. جملات کلی
مانند : شخصی سخت کوش و صادق که قادر به حل مشکلات است، فایده ای برای رزومه ندارد.
۷-ممکنست با ذکر مثال بگویید وجود وقفه بین سالهای اشتغال چگونه توجیه می
شود؟
این مسئله از قسمت های دشوا رزومه نویسی است. می دانید که نامه معرفی
رزومه یا کاورلتر همراه با خود رزومه دست به دست می چرخد و اگر دارای ساختار مناسبی باشد
می تواند چنین مسئله ای را به خوبی توضیح دهد. چندی پیش به یک مدیر اجرایی نسبتا مسن
در این مورد کمک می کردم. او به مدت دوسال کار نکرده بود و در این مدت به منظور انجام
یکسری فعالیت های اجتماعی مسافرت کرده بود. ما مسئله فعالیت های اجتماعی را در رزومه او
وارد کردیم تا نشان دهیم که او در این مدت مشغول انجام کاری با هدف مشخصی بوده است. همچنین
ذکر کردیم که او
بعد از بیست سال کار بدون وقفه مدتی از حرفه اش فاصله گرفته تا بتواند
کارهایی را انجام دهد که در دوران خدمت به دلیل تعهدات شغلی قادر به انجام آنها نبوده است.
۸- آیا اضافه کردن بخش علایق و سرگرمی ها لازمست؟
اگر چنین مواردی ارزش رزومه را بالا می برد می توانید آنها را اضافه کنید
در غیر اینصورت خیر. به یاد داشته باشید که همه چیز باید در راستای به دست آوردن شغل
مورد نظر باشد.
۹- حجم رزومه چقدر باید باشد؟
جواب دقیقی برای این پرسش وجود ندارد ولی رزومه استاندارد دو تا سه صفحه
است و البته بستگی به پایه شغلی متقاضی هم دارد. کسانی که تازه فارغ التحصیل شده اند یا
افراد جوان حرفه ای که سالهای کمی کار کرده اند معمولا رزومه ای دو صفحه ای خواهند داشت. کسانیکه
سالهای بیشتری کار کرده اند احتمالا سه صفحه برای نوشتن تمام دستاوردها و
پیشینه کاری خود نیاز دارند.
۱۰-آیا لازمست کلیه سوابق کاری آورده شوند یا فقط ذکر سوابق مرتبط با فرصت شغلی مورد نظر کافی است؟
پاسخ این سوال در مورد هر متقاضی فرق می کند. مشخص است که سابقه کاری
دانشجویان یا فارغ التحصیلان تازه کار نسبت اشخاصی که چندین سال کار کرده اند کمتر است.
بنابراین نوشتن همه سوابق هرچند نامرتبط با شغل مورد نظر، به خواننده رزومه این آگاهی را
می دهد که به هر حال آنها یکسری تجربیات کاری دارند. ولی کسانی که سالها مجری کارهای مختلفی
بوده اند، بهتر است که موقعیت های قبلی مرتبط با شغل جدید را در رزومه وارد کنند.
نوشتن رزومه برای شغل های اجرایی / مدیریتی
نوشتن رزومه برای شغل های اجرایی / مدیریتی
بهترین راه نشان دادن توانایی های حرفه ای شما رزومه است. رزومه اولین
نقطه برخورد و اولین تاثیری است که شما بر مخاطب خود می گذارید و این روزها خیلی روی آن حساب
می شود. اگر می خواهید رزومه تان تاثیر گذار باشد و مورد توجه قرار بگیرد باید خیلی کامل
و حرفه ای نوشته شود. در اینجا به چند مفهوم اصلی در مورد رزومه هایی برای مشاغل اجرایی اشاره
می کنیم . این موارد جزو توقعاتی است که یک مسئول منابع انسانی خبره از چنین رزومه هایی دارد.
رزومه اجرایی باید بتواند برای مهارت های شما مشتری پیدا کند و تجربیات
و شایستگی های شما را برجسته کند. به عنوان یک مدیر اجرایی توقع می رود که بتوانید به خوبی
مسئولیت ها و وظایف قبلی خود را در رزومه پیاده کنید. از آنجاییکه تجربه کاری شما در چنین
مشاغلی است تنها نوشتن فهرستی از وظایف کاری برای داشتن رزومه ای عالی و برجسته کافی نیست. تمرکز
رزومه باید بر یکسری مهارت های ناملموس و درونی شما باشد که با خود به کار جدید خواهید
آورد و همچنین لازمست دیدگاه ها و مهارت های خود را در آن منعکس سازید.
قبل از نوشتن رزومه خودتان را به جای خواننده آن یا کارفرما قرار دهید.
برای هر شغل اعلان شده باید ویژگی های همان شغل را هدف بگیرید و رزومه را مستقیما خاص همان
شغل بنویسید. اگر تاکید روی توانایی رهبری تیم است، لازمست که نمونه هایی از کارهای قبلی
تان در رابطه با هدایت پروژه ها بیاورید و بخش هایی از پیشینه کاریتان که در آن مسئولیت سرپرستی
، مدیریت یا رهبری تیمی بر عهده داشته اید پررنگ جلوه دهید.
ذکر مثال با اعداد و ارقامی که قابل درک و سنجش باشند به بالا بردن سطح
رزومه کمک می کند. به جای استفاده از عبارت های غیرواضح مثل " فراتر رفتن از هدف تعیین شده
برای فروش ظرف مدت یک ماه"، عبارت هایی را به کار ببرید که نشاندهنده انجام درست کاری است و برای
اثبات آن شواهدی اضافه کنید، مانند " در بازار شدیدا رقابتی موجود توانستیم در مدت 12 ماه
به میزان 25 درصد بیشتر از هدف اولیه فروش کنیم و در مجموع درآمد شرکت 100،000 دلار
افزایش یافت
ده گام اصلی برای داشتن رزومه اجرایی عالی
ده گام اصلی برای داشتن رزومه اجرایی عالی
گام 1- اعلان مربوط به شغل را به دقت بخوانید و شروع به یادداشت کردن
اهداف کاری در راستای آن کنید.
گام 2- مشخص کنید که چه تجربیات و مهارت هایی برای این موقعیت کاری مناسب
هستند.
گام 3- فهرست کوتاهی از تجربیات و شایستگی های خودتان تهیه کنید که هماهنگی
شما را با این شغل نشان می دهد.
گام 4- در سوابق قبلی تان به دنبال دستاوردهایی بگردید که نشان می دهند
شما به شکل موثری می توانید مسئولیت های این شغل را برعهده بگیرید.
گام 5- در مورد کارهایی که به انجام رسانده اید مختصر ولی با دقت طوری
بنویسید که روی توانمندی های شما در اداره کردن موقعیت جدید تاکید شود. مشخص کردن این
نکته هم حائز اهمیت است که کارکرد شما چگونه برای کارفرمای قبلی مزیت هایی به همراه داشته
است.
گام 6- پیشینه کاری خود را به ترتیب زمانی و با تاکید بر دستاوردها تنظیم
کنید. تمرکز را روی قسمت هایی بگذارید که در مورد ارزش افزوده فعالیت هایتان صحبت می کنید.
( درآمد و سود افزوده، کمتر شدن هزینه ها، پیاده سازی طرح جدید، بالابردن صحت و دقت
کار، کارهای پروژه ای، توسعه علمی نیروی انسانی، نوآوری در مدیریت، جایزه ها و تقدیرنامه
ها)
گام 7- مراتب علمی و تحصیلات خود را به ویژه اگر مرتبط با شغل موردنظر است، فراموش نکنید. به عنوان یک مدیر اجرایی احتمالا دوره ها و کارگاه های آموزشی مرتبطی را گذرانده اید و همه اینها به پربار شدن رزومه شما کمک می کند.
گام 7- مراتب علمی و تحصیلات خود را به ویژه اگر مرتبط با شغل موردنظر است، فراموش نکنید. به عنوان یک مدیر اجرایی احتمالا دوره ها و کارگاه های آموزشی مرتبطی را گذرانده اید و همه اینها به پربار شدن رزومه شما کمک می کند.
گام 8- نحوه ارائه و نمایش کار بسیار حیاتی است و کلید اصلی سازگاری مطالب
است.
گام 9- هدف رزومه ارائه مطالب مرتبط با شغل اعلان شده و به دست آوردن
آن شغل است. در سطوح اجرایی، مدیر استخدام به کل پیشینه کاری شما نگاه می کند و همه عناصر
ملموس و غیرملموسی را که از شما یک مدیر اجرایی ساخته است را بررسی می کند تا
مطمئن شود که شما می توانید کسب و کار آنها را در مسیر رو به رشدی هدایت کنید. همانطور
که اشاره شد کارفرمایان برای استخدام در سطوح اجرایی به چیزهایی بیشتر از سوابق کاری توجه می
کنند.
گام 10- به کاربردن کلمات استراتژیک و کلیدی را فراموش نکنید. در کل رزومه ممکنست ده تا دوازده کلمه کلیدی وجود داشته باشد که نشاندهنده مهارت های اصلی شما هستند. این گونه کلمات که به آنها اشاره می کنیم باید در رزومه شما به چشم بیایند : طرح های تکنیکی و استراتژیک- مدیریت روابط- توسعه علمی منابع انسانی- توسعه کسب و کار جدید- تیم سازی- آموزش و مربی گری- روابط فروشنده و خریدار- حفظ و نگهداری حساب ها- جذب مشتریان بالقوه- معرفی، عرضه و مذاکره.
گام 10- به کاربردن کلمات استراتژیک و کلیدی را فراموش نکنید. در کل رزومه ممکنست ده تا دوازده کلمه کلیدی وجود داشته باشد که نشاندهنده مهارت های اصلی شما هستند. این گونه کلمات که به آنها اشاره می کنیم باید در رزومه شما به چشم بیایند : طرح های تکنیکی و استراتژیک- مدیریت روابط- توسعه علمی منابع انسانی- توسعه کسب و کار جدید- تیم سازی- آموزش و مربی گری- روابط فروشنده و خریدار- حفظ و نگهداری حساب ها- جذب مشتریان بالقوه- معرفی، عرضه و مذاکره.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر