۱۳۹۵/۰۳/۲۲

تهیه رزومه و کاورلتر - بخش چهارم

این مطلب در ادامه  تهیه رزومه و کاور لتر - بخش اول  میباشد.

آیا رزومه شما توان مقابله با رقبا را دارد؟


آیا رزومه شما جزو رزومه های عالی است که در پنج درصد برتر قرار می گیرند؟
چند وقت پیش با مدیر استخدام یکی از شرکت های بزرگ حسابرسی صحبت می کردم، به من گفت پیش می آید که برای یک آگهی شغلی بیشتر از 500 رزومه حرفه ای به دستشان برسد. همچنین گفت که کامل خواندن همه این رزومه ها تقریبا غیر ممکنست و بنابراین تصمیم گیری هایش در مدت 15 تا 20 ثانیه اولی که رزومه را باز می کند، انجام می شود. اگر از این روش برای غربال رزومه ها استفاده نکند باید روزهای زیادی را صرف خواندن این تقاضانامه ها نماید.

چگونه 500 رزومه به 20 رزومه کاهش می یابد؟
نحوه ارائه اطلاعات در رزومه نویسی بسیار مهم است. وقتی مجبورید 500 رزومه را بررسی کنید قرار نیست وارد جزئیات شوید و یا به جستجوی جواب خاصی در آنها بپردازید. فونت های غیرمعمول، عکس و تصاویر کار خواندن را سخت می کند و بنابراین احتمال حذف رزومه بالا می رود. در عوض نقطه گذاری های بالت کار خواندن جملات را ساده می کند و برای درک آنها نیازی به گذاشتن وقت زیاد نیست.

 مواردی که باید در یک رزومه حرفه ای لحاظ شود:
·         مهارت های مرتبط
·         سوابق استخدامی
·         تجربه در صنعت (بسته به نوع شغل)
·         دستاوردهای قابل سنجش
·         طرح و ارائه حرفه ای
مواردی که هرگز نباید در رزومه باشند :
·         جمله های بیش از حد طولانی در رابطه با وظایف و مسئولیت ها
·         اطلاعات نامرتبط
·         مشخص نکردن تاریخ ها ( نباید طوری شود که خواننده خودش مجبور به حدس زدن شود)
·         نبودن نشانه هایی از حرفه ای بودن ( اگر رزومه نشان دهد که فقط ده دقیقه برایش وقت گذاشته شده، چیزهای زیادی از شخصیت نویسنده اش را آشکار می کند)
·         اشتباهات املایی

تمایز رزومه ای که شخص متقاضی نوشته با آنکه کار یک رزومه نویس حرفه ای است
اگر رزومه های زیادی دیده باشید، جدا کردن رزومه هایی که نویسنده شان یک آدم حرفه ایست کاری ندارد. بیشترین تفاوت ها در نحوه ارائه مطالب و قالب رزومه است. از دید مدیر استخدام ،توجه ما فقط به اطلاعاتی است که داخل رزومه وجود دارند و تمرکز ما فقط به استخدام فرد مناسب و آنچیزهایی است که با خود به شرکت می آورد.


نکته نهایی

با وجود رقابت های شدید برای مشاغل و با وجود سایت های آنلاین کاریابی و تقاضاهای بیشتر از قبل، داشتن رزومه ای که حرفه ای تهیه شده باشد کمک بسیار خوبی در فرآیند جستجوی کار است. رزومه یکی از مهمترین نوشته های شماست که بالقوه می تواند باعث تغییر در زندگیتان بشود. فقط قانون طلایی را در خاطر داشته باشید. رزومه یک برگه بازاریابی است و باید مهارت های شما را بفروشد. وقتی این نکته را رعایت کردید نیمی از مسر یافتن شغل جدید را پیموده اید.

تنها ده ثانیه برای درخشش رزومه شما

یکی از کتاب های مورد علاقه من با عنوان “The E Myth Revisited”  نوشته "مایکل گربر"  است. مایکل در این کتاب در مورد استراتژی های بازاریابی صحبت می کند. او می نویسد : در آگهی های تجاری تلویزیونی، گفته می شود که یا فروش کالا در سه چهار ثانیه انجام می شود یا مشتری از دست می رود. در آگهی های تبلیغاتی چاپی، آزمون ها نشان داده اند که 75 درصد تصمیم برای خرید تنها برپایه تیتر آگهی انجام می شود. در ارائه کالا و فروش حضوری، بررسی داده های موجود می گوید که فروش کالا در سه دقیقه اول صورت می گیرد یا اصلا انجام نمی پذیرد.

همین نکته ها در مورد رزومه شما هم صادق است. گزارش ها نشان می دهد که مدیر استخدام بیشتر از ده ثانیه زمان صرف تصمیم گیری برای خواندن یا حذف کردن رزومه نمی کند. زمان خیلی کمی صرف خواندن رزومه می شود چرا که این روزها مدیران استخدام بیشتر ترجیح می دهند رزومه ها را به سرعت حذف کنند  و بعد برای پیدا کردن فرد مناسب در میان باقی مانده ها جستجو کنند. وقتی زمان نوشتن رزومه تان فرا می رسد، قانون طلایی را به یاد آورید، پررنگ جلوه دادن دستاوردها و قرار دادن آنها در صفحه اول. مهم نیست  دستاوردها، مهارت ها، تجربیات و دانش شما چقدر خوب است، وقتی مدیر استخدام نتواند آنها را در ده ثانیه اول پیدا کند چون رزومه حذف خواهد شد و وقتی از جعبه ایمیل ها پاک شد هیچوقت مجددا خوانده نمی شود. رزومه برگه بازاریابی شماست. ابزار بازاریابی برای فروش قابلیت هایتان است. روی مسئله تاثیر گذاری اولیه خیلی حساب کنید، اگر رزومه حذف شود به دست آوردن شغل غیرممکن می شود. به نکته های جزئی دقت کنید، آنوقت نیمی از راه به دست آوردن شغل را پیموده اید.

فهرست کردن دستاوردها در رزومه
همیشه در ذهنتان این نکته بسیار مهم را داشته باشید که دستاوردها مسئله اساسی و حیاتی هر رزومه ایست. وجود دستاوردها همیشه مورد انتظار است بنابراین حتما آنها را لحاظ کنید تا به رزومه تان ارزش و عمق ببخشید. بسیاری فقط به دلیل اینکه نمی دانند چگونه دستاوردهایشان را روی کاغذ بیاورند، از لحاظ کردن آنها صرفنظر می کنند.
بهترین دستاوردها همیشه مشخص و معین هستند. برای مثال در بسیاری از رزومه نوشته می شود: "کمک به افزایش فروش " ولی چنین عبارتی اصلا موثر و کارامد نیست. در صورتیکه عملکرد شما باعث بالا رفتن سطح فروش شده است،به این سوالات جواب بدهید : برای دست یافتن به افزایش فروش چه کارهایی انجام دادید؟ آیا برای پیشبرد کسب و کار فن و شیوه جدیدی را پیاده سازی کردید؟ به جای عبارت قبلی چیزی شبیه به این جمله را به کار ببرید: "بالا بردن فروش شرکت به اندازه  x درصد ظرف یک دوره 6 ماهه با مطرح کردن شیوه های جدید در افزایش بازدهی ". چنین جمله ای برای خواننده مشخص می کند که شما چه کرده اید، چطور این کار را انجام داده اید و چقدر در انجام آن موفق بوده اید.
در استفاده از عبارات کلی مثل " کار کردن به شکلی موثر در گروه" یا " نشان دادن وظیفه شناسی" دقت کنید.  به شما اطمینان می دهم که خیلی ها چنین جملاتی در رزومه هایشان می نویسند، بنابراین لازمست که در این رقابت شما خود را از دیگران متمایز کنید و یکی از معدود کسانی باشید که با نشان دادن چگونگی نایل شدن به موفقیت های قبلی رزومه تان را تشخص می بخشید.یادتان باشد که مدیر استخدام شما را به هیچ وجه نمی شناسد و لازمست که تا حد ممکن در چشم او خاص جلوه کنید. فهرست کردن موفقیت ها راه خوب و موثری برای این کار است و مطمئنا به شما کمک می کند تا زمان بیشتری در این رقابت دوام بیاورید.

آیا رزومه تان انتخاب شده است؟

ممکنست به هر دلیلی از نظر مدیر استخدام، رزومه شما مورد توجه قرار بگیرد حتی به خاطر آدرس پستی اش. به لحاظ حرفه ای این نکته نباید مهم باشد ولی بعضی اوقات اتفاق می افتد.
چرا چنین اتفاقی می افتد؟ مطمئنا مدیران استخدام همیشه به دنبال بهترین متقاضیان می گردند، ولی در کنار این قضیه می خواهند که فرآیند مصاحبه هم تا حد ممکن ساده و موثر برگزار شود. معمولا ترجیح اینست که متقاضیان در مناطق نزدیک به محل کار زندگی کنند و به این ترتیب ملاقات حضوری خیلی راحت و سریع انجام پذیر است و هزینه اضافی برای شرکت در پی نخواهد داشت. تقاضاهایی که از استان ها یا ایالت های دیگر باشند سخت و پرهزینه اند. ترتیب دادن مصاحبه مکنست چند روز یا پند هفته طول بکشد و گاهی شرکت مجبور به پرداخت هزینه سفر متقاضی می شود، پس می توان گفت که چنین موقعیتی خیلی مطلوب مدیر استخدام نخواهد بود.
هرچند از نظر منطقی درست به نظر نمی آید ولی یکی از فرضیات مدیران استخدام محل سکونت متقاضیان است. اگر متقاضی خیلی دور از شرکت زندگی کند احتمالا از نظر مدیر استخدام یک دردسر تازه شروع شده است. یکبار از من خواسته شد که برای یک خرده فروشی نماینده فروش استخدام کنم، و به من گفتند که تنها از بین متقاضیانی که فاصله محل زندگیشان تا فروشگاه بیشتر از چند مایل نیست شخص مورد نظر را پیدا کنم. مدیر فروشگاه معتقد بود که فروشنده باید حوالی فروشگاه زندگی کند چرا که طی کردن مسافت طولانی برای رسیدن به سر کار به معنی گاه وبیگاه دیر رسیدن خواهد بود.

اگر برای تقاضاهای شغلی تان دعوت به مصاحبه نمی شوید، به "مسئله" مسافت دقت کنید. شاید بهتر باشید که قسمت آدرس محل سکونت را از رزومه حذف کنید. آدرس از اجزای ضروری رزومه نیست چون قرار نیست چیزی از طریق پست برایتان ارسال شود. حذف آدرس ممکنست مانع این نگاه اولیه شود و حداقل شما را به مرحله مصاحبه تلفنی برساند تا در مرحله بعد به شرح توانایی هایتان بپردازید.

ارزیابی رزومه من

رزومه فعلی شما چقدر مناسب و کاراست؟
اولین مرحله برای اطمینان از گرفتن شغل مورد نظر انتخاب رزومه مناسب است. رزومه قدرتمندی که به شکل مناسبی آماده، ارائه و نوشته شده باشد و به شیوه موثری دستاوردها و مهارت های شما را  ارائه کرده باشد، لازمست و در غیر اینصورت جستجوی شما برای شغل بسیار طولانی تر از مدت پیش بینی شده خواهد بود. یادتان باشد که رزومه سند بازاریابی است و می تواند دلیل قانع کننده ای برای دعوت شما به مصاحبه باشد.

15 سوال زیر را در مورد رزومه تان جواب دهید تا ببینید که ارزش رزومه تان چقدر است:

·         آیا رزومه سلیس و روان است و خواننده به راحتی می تواند سوابق کاری شما را بخواند؟
·         آیا در مورد موفقیت های شغلیتان در رزومه نوشته اید؟
·         آیا موفقیت ها را با ارائه شواهد روشن کرده اید؟
·         آیا مهارت های اصلی خود را در رزومه بیان کرده اید؟
·         آیا رزومه را به ترتیب زمانی نوشته اید و آن را با مشخص کردن تاریخ ها، عناوین و موقعیت های شغلی تکمیل نموده اید؟
·          آیا رزومه را در ارتباط با شغل مورد تقاضا هدف گذاری کرده اید؟
·         آیا تعداد صفحات رزومه مناسب است، خیلی کوتاه یا خیلی طولانی نیست؟
·         آیا مهارت و دستاوردهایتان را با اهداف شغل مورد نظر تطبیق داده اید؟
·         آیا از کلمات کلیدی استفاده کرده اید؟
·         فکر می کنید وقتی مدیر استخدام رزومه شما را بخواند، برای مصاحبه با شما ترغیب شود؟
·         آیا رزومه ساختار و قالب مناسبی دارد؟
·         فکر می کنید که رزومه تان توانایی مقابله و رقابت دارد و فرصت خوبی برای به دست گرفتن شغل برای شما فراهم می آورد؟
·         آیا کاورلتری که دارید رزومه را به خوبی معرفی کرده است؟
·         اگر برای شغلی به صورت آنلاین اقدام کرده اید که ممکنست بین 100تا300 متقاضی دیگر هم داشته باشد، فکر می کنید بین 10 درصد اول قرار بگیرید؟
برای هر پاسخ مثبت یک امتیاز در نظر بگیرید. آیا نمره تان 12 یا بالاتر شد؟ با نمره 12 و بیشتر رزومه احتمالا در 20 درصد اول جا می گیرد و شانس خوبی برای پیدا کردن شغل به شما خواهد داد. ولی فراموش نکنید که رزومه باید بهتر از این حرف ها باشد چراکه لازمست جزو 10 درصد اول قرار بگیرید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر